Pages

Tuesday, May 31, 2011

Letak Calon Melayu Kerana DAP Tak Percaya Pada Pas – Khoo Kay Kim!

Penganalisis politik tempatan, Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim menganggap tindakan DAP yang mahu meletakkan calon Melayu mewakili parti mereka pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang adalah kerana tidak pernah percaya dan tidak yakin pada kemampuan Pas dan sekutunya dalam pakatan pembangkang.

Katanya, DAP terpaksa mencari alternatif lain sebagai strategi bagi memastikan kaum Melayu memberi sokongan kepada mereka memandangkan peranan Pas dalam pakatan pembangkang tidak banyak membantu.

“DAP dan Pas tidak pernah ada persefahaman dan mereka selalu bergaduh tentang pelbagai perkara, biarpun mereka nafikan tapi rakyat bukannya bodoh untuk menilai bagaimana lakonan mereka,” katanya.

Khoo yang juga tokoh akademik berkata demikian mengulas berkaitan kesungguhan DAP yang mahukan calon Melayu mewakili parti mereka sebagai salah satu cara untuk mendapatkan kuasa melalui parti DAP semata-mata.

Jelas beliau, biarpun Pas adalah sekutu Dap dalam pakatan pembangkang selain PKR tetapi DAP tidak mempunyai keyakinan untuk anggota lain melaksanakan tanggungjawab dalam mewakili kaum-kaum tertentu.

“Pas dan DAP mempunyai idealogi yang bertentangan dan tentunya antara parti masing-masing wujud sifat prejudis selain saling prasangka antara satu sama lain, apatah lagi dengan ahli-ahlinya dalam masyarakat. Jadi bagaimana mereka mahu melaksanakan usaha bersama-sama sekiranya saling mencurigai.”

Jelasnya, kerana itulah DAP mealkasanakan stategi politik baru kerana mahukan kuasa autonomi ke atas parti mereka sendiri yang diwakili oleh kaum-kaum tertentu tanpa melibatkan parti lain sekiranya mendapat mandat untuk berkuasa.

“Mereka cari strategi ini untuk dapatkan sokongan orang Melayu secara terus kerana mereka sedar bahawa mereka tidak akan mendapat kuasa secara total tanpa sokongan penuh daripada bangsa Melayu juga,” katanya.

Terang beliau, sama ada perancangan tersebut akan berjaya atau sebaliknya bergantung kepada keadaan kerana secara umumnya masyarakat Melayu terikat dengan pegangan agama Islam yang sangat rigid.

“Apakah perjuangan dan idealogi DAP itu bersesuaian dengan bangsa Melayu apatah lagi orang Melayu dinaungi oleh hak dan keistimewaan yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan sedangkan perkara tersebutlah yang selalu dipertikaikan oleh anggota DAP.

“Semuanya terletak pada tangan orang Melayu sendiri sama ada mahu menyokong perjuangan DAP yang bertentangan dengan apa yang mereka telah asimilasikan dalam budaya dan kehidupan atau mahu teruskan bersama-sama Barisan Nasional (BN) yang telah terbukti sejak dari awal kemerdekaan lagi?” tegasnya.

Dilaporkan DAP mahu meletakkan calon Melayu adalah untuk memastikan dapat menguasai negeri tertentu kerana yakin bahawa parti itu mampu memperolehi jumlah kerusi berbanding parti lain dalam pakatan pembangkang pada PRU akan datang.

Ini dibuat berdasarkan pengalaman pada PRU 2008 di Perak iaitu walaupun mereka mempunyai jumlah kerusi yang banyak tetapi wakil mereka tidak boleh menjadi Menteri Besar kerana Perlembagaan negeri Perak tidak mengizinkan orang bukan Melayu menyandang jawatan itu. – MediaUMNO

Gerakan Manjung..( GM )

0 comments:

Post a Comment