Pages

Thursday, April 21, 2011

Kempen DAP tolak E-mel 1Malaysia kerana cemburukan Najib!

Tindakan DAP menganjurkan kempen menerusi laman sosial Facebook mengajak rakyat menolak program memberikan E-mel 1Malaysia kepada rakyat disebabkan cemburu terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang terus mendapat sokongan swasta untuk menjayakan Program Transformasi Kerajaan (GTP).

Dakwaan DAP kononnya projek E-mel 1Malaysia yang diumumkan Perdana Menteri itu sebagai membazir wang kerajaan juga berniat jahat dan bermotif politik untuk memburukkan imej kerajaan pimpinan Najib.

Presiden Pertubuhan Profesional Melayu dan Pewaris Bangsa (PROWARIS), Feriz Omar, berkata semua pihak terutama pembangkang sepatutnya berusaha menjayakan program yang akan dilaksanakan dalam GTP supaya manfaatnya dapat dinikmati rakyat. “Pelaburan RM50 juta untuk program itu bukan dari kerajaan, tetapi pelabur, teknokrat dan korporat yang yakin dengan kerajaan serta GTP. Sepatutnya jumlah pelaburan tidak dijadikan isu. Kalau ada orang luar yang berani melabur bagi pihak kerajaan, apa salahnya.

“Jangan timbulkan persoalan yang kerajaan membazir, sebaliknya pandang manfaat yang akan diterima rakyat keseluruhannya. DAP sebenarnya cemburu kerana mereka tidak mendapat seperti apa yang kerajaan dapat,” katanya kepada disini semalam.

Kelmarin, Penasihat DAP, Lim Kit Siang melancarkan kempen anti program E-mel 1Malaysia dalam akaun Facebooknya dengan alasan ia membazir wang rakyat dan menyekat hak asasi rakyat.

Ia susulan pengumuman Perdana Menteri yang rakyat Malaysia berusia 18 tahun ke atas akan diberikan akaun e-mel peribadi menerusi web portal E-mel 1Malaysia mulai Julai ini yang membolehkan mereka menerima kenyataan dan makluman daripada kerajaan sebagai langkah mewujudkan perhubungan langsung antara rakyat dengan semua agensi awam.

Presiden Persatuan Belia Felda Malaysia, Anuar Abd Manap pula berkata, sebuah sekretariat khas perlu diwujudkan bagi mengurus dan melayan setiap maklum balas yang diterima daripada pemilik akaun e-mel berkenaan bagi membuktikan kerajaan serius mendekati rakyat.

Katanya, sekretariat berkenaan perlu mempunyai piagam yang dapat menentukan hala tuju dan matlamat sebenar supaya sasaran menyalur maklumat serta dasar kerajaan kepada rakyat benar-benar tercapai.

“Kita tidak mahu, apa yang cuba dibawa kepada rakyat akhirnya menjadi ‘senjata makan tuan’ kepada kerajaan semula. Ia satu projek yang unik kerana tidak ada negara lain yang memberikan akaun e-mel kepada rakyatnya.

“Rakyat Malaysia amat bertuah kerana e-mel pun kerajaan sediakan. Cuma kita tidak mahu projek yang bertujuan mendekatkan hubungan kerajaan dengan rakyat tidak mencapai matlamat disebabkan gagal memberi kesan kepada rakyat,” katanya.

Gerakan Manjung..

0 comments:

Post a Comment